お盆にファミ通を買いました。
普段買ったりしないんですが、
GBAでFF5と6の移植があるらしく、
天野さんの絵の見開きがあったのでつい。

巻頭のニュースあたりにゲーム白書だかなんだかの報告が。
ハード別ソフト1本あたりの開発費用の統計があったんですが、
PS2が1億4千万の一方でNDSは4千万弱でした。

多分この数字は直接比較してはだめで、PS2の大作は数年に渡って開発されるのに対して(FF12は5年)、DSだとせいぜい1年くらい何じゃないかなあ。まあ根拠のない推測ですが。そうするとソフト1本1年当たりの開発費ってコンパラなの?

スクエニとか大手だと技術のノウハウとかがあるから、initial costが低いのかな?そういえばPS2はアセンブラ言語しかサポートされてなくて、各社がwrapperを用意してプログラムしてるって聞いたことがあった。こういうのは一度用意してしまえば流用するだろうしな。

いずれにしてもトータルコストが低い方がchallengingなソフトの乱立が起こりやすいので玉石混合な市場からの突然変異が期待されるわけで。ソフトメーカーのみなさん、がんばって下さい。

絵が奇麗、ボリュームある大作もいいんだけどね。。。
中古屋で山積みされてるのを見るとなんか哀しくなるヨ

#DSでもっとも売れてるソフトは動物の森みたいですね。
そんなに面白いのか。

--

I bought a weekly FAMI-TSU magagine in the OBON week. Although I do not purchase them regularly, large pictures by Yoshitaka Amano, advertisement of FF5 and 6 of GBA, attracted my eyes and made me bring it to the casher.

The top article was about the white paper on games or something like that. It reported the statistical research on total cost of software development on each platforms. 140 million yens on PS2 and 40 millon on NDS.

I think these numbers might not be compared directly. While the development of major titles on PS2 go through several years(e.g. 5 years for FF12), at most 1 year on NDS; this is a personal arbitrary guess. It this is true, is the cost per year is comparable, right?

Large companies like SquareEnix may hold a lot of technical know-how so initial cost must be suppressed. Come to think of it, I’ve once heard that only assembler language is supported on PS2 so each company prepared wrapper functions. These can be used for later.

Any way, requirment of lower total cost can welcome challenging projects and cause ’chaos’ (in a good sense)
market that we can expect appearance of master pieces! I hope your good work, developpers.

Beautifull graphics, large volumes, they’re not so bad but... I feel sad to see a stack of softs at the shop selling used ones.

コメント